VAKUUTUSALAN TYÖN SISÄLTÖ JA TYÖNTEKIJÖIDEN AMMATTI-IDENTITEETIN MUOVAUTUVUUS –Vakuutusvirkailijasta finanssialan myyjäksi? Tutustun väitöskirjaan, joka käsittelee tutkittavaa aihetta vakuutusalan näkökulmasta. Väitöskirjan on kirjoittanut Marjo Kumpula ja se on julkaisu Turun kauppakorkeakoulussa vuonna 2011.
Ammatti-identiteetti ja ammatilliset arvot osana yksilön muuta identiteettiä (8 sivua)
- Työn ja ammatin merkitys aikuisen identiteettiin suuri, yhteiskunnissa missä työtä arvostetaan.
- Alvesson 2001, 877; Walsh & Gordon 2008, 58
- Itse muodostaa identiteetin ammatin kautta + muut määrittävät
- (Gini 1998, 707–708; Dubin, Hedley & Taveggia 1976, 282–291).
- Ammatti-identiteetit ovat hyvin subjektiivisia ja yksilöllisiä eri ihmisille. Vaikuttavia tekijöitä esim. sukupuoli, kulttuuri, koulutus, työmarkkinatilanteet.
- (Olesen 2001, 291–292)
- Ammatti-identiteetti määritellään usein rakennelmaksi ominaisuuksia, uskomuksia, arvoja, motiiveja ja kokemuksia.
- (esim. Schein 1994; Ibarra 1999; Dobrow & Higgins 2005, 569).
- Erotetaanko erilleen ammattiidentiteetti ja työidentiteetti, jolloin työidentiteetti katsotaan laajemmaksi käsitteeksi.
- Usein kuitenkin käsitteitä käytetään lähes rinnakkaisina, kuten omassakin tutkimuksessani.
- KUVIO Ammatti-identiteetin suhdetta identiteettiin kuvaa kuviossa 2 esitetty malli. Tämä Jyrki Jokisen (2002, 127) malli pohjautuu Lordin, Brownin ja Freibergin (1999, 169–170) malliin.
- Ammatti on yksi identiteetin osa-alue, jossa yksilö toteuttaa itseään.
- Hänninen (2006, 198, 213)
- Aikuisten identiteettiin vaikuttavat keskeisesti työ ja organisaatio: työtehtävät, tittelit, osastot, ammattiyhdistys
- (Ashforth & Mael 1989, 21)
- Positiivisen ammatti-identiteetin ja minäkäsityksen rakentumisen kannalta myönteisiä seikkoja ovat koulutus, status, hyvä palkka ja mielenkiintoiset työtehtävät.
- Haasteellisia positiiviselle ammatti-identiteetille on ammatit jota yhteiskunnassa ei arvosteta jopa halveksutaan.
- Myös se, että omaa työn vaatimat kompetenssit ja suoriutuu hyvin työtehtävistä, luo positiivista minäkäsitystä ja vahvistaa ihmisen ammatti-identiteettiä.
- Joissakin töissä työntekijän on kuitenkin vaikeampaa kuin toisissa nähdä, miten hyvin hän suoriutuu. Konsultit, ei objektiivista suoritemittaria.
- TÄSSÄ tutkimuksessa vakuutusalalla on selkeät suoritemittarit työssä onnistumiselle.
- Työtehtävät ja työ merkittävästi vaikuttavat ammatti-identiteettiin.
- Eri aloilla on löydettävissä elementtejä, joilla on suuri merkitys työntekijöiden samaistumisessa ammattiinsa. (Kirpal 2004a, 199–221).
- "terveydenhoitoalalla: huolehtiminen ja työskentely ihmisten kanssa". IT-ala: tekninen mielenkiinto. s. 33
- Ryhmillä yleensä kehittyy yhteinen kulttuuri, kielen, peruskäsitteiden ja oletuksien vuoksi.
- (Schein 1991, 84). (Scott 2003, 195).
- Tutkittaessa tietyn ammattikunnan ammatti-identiteettejä tutkijat ovatkin usein jaotelleet saatuja identiteettejä niitä kuvaileviin ryhmiin, esim opet.
- Arvot ovat keskeisiä myös tässä, työhön liittyvät myös arvot.
- Ammatti-identiteettiin kuuluuvat osana yksilön rakentamat ja jatkuvasti muokkaamat yksilökkiset merkitykset ja käsitykset työnasemasta elämässä sekä arvot.
- (Eteläpelto 2007, 90).
- Ammatilliset arvot
- Eri aikoina arvot erilaisia yhteiskunnassa. Sama sukupolvi samat yhteiset kokemukset
- (Antikainen 2003, 293). (Robbins 2003b, 66–67)
- Suomessa puhutaan samansuuntaisesti sukupolvien arvoista suhteessa työhön X/Y sukupolvi vrt. sodan jälkeinen.
- Arvot ovat myös kulttuurisidonnaisia. Hofsteden (1994, 26–84) hän luokitteli viidenkymmenen maan kulttuurit neljän ulottuvuuden suhteen.
- Suomessa yleisimmällä tasolla suomalaisen yhteiskunnan arvoiksi, jotka heijastuvat työelämään ja ammatti-identiteettiin, voidaan sanoa demokratia, itsemäärääminen, naisten tasa-arvo, työetiikka, ihmisoikeudet ja ekologia.
- (Lewis 2007, 68).
- Ammateilla on omia arvoperustojaan, jotka siinä ammatissa olevat ihmiset jakavat ja joita usein yhteinen koulutus vahvistaa.
- Ammatillisten arvojen ulottuvuuksia s. 36
Ammatti-identiteetin rakentuminen (2,5 sivua)
- Ammatti-identiteetin muodostumisen alkaminen liittyy jo niihin prosesseihin, joiden kautta ihminen päätyy tiettyyn ammattiin.
- Ihmisellä on usein taipumus valita ammatti, joka sopii hänen minäkäsitykseensä (Blau, Gustad, Jessor, Parnes & Wilcock 1994, 54; van Maanen 1976, 82; Eteläpelto 2004, 152).
- Ammatinvalinta ja koulutus kolme tarkastelukohtaa
- Tarvitaankin monitieteellistä viitekehystä ammatinvalinnan ymmärtämiseksi, jolloin kyseeseen tulevat tieteen aloista etenkin psykologia, taloustiede ja sosiologia (Blau ym. 1994, 54)
- Sukupuoli vaikuttaa edelleen länsimaisissa jälkiteollisissa yhteiskunnissa ammatteihin hakeutumiseen. Tyttöjen ja poikien ammatilliset kiinnostukset ovat erilaisia. (etäpelto 2004)
- Koulutus ja identiteetti merkittävä suhde suomessa.
- Koulu suuntaa ihmisten hakeutumista ammatteihin ja koulutusvalintoihin esimerkiksi luokittelemalla oppilaita ”käytännöllisiin”, ”akateemisiin” tai ”erityislahjakkaisiin.
- (Antikainen ym. 2003, 274–287).
- Työelämän nopeat muutokset ja ammattitaitovaatimusten kasvu edellyttävät koulutuksenjärjestäjiltä jatkuvaa uudenlaisen ammatti-identiteetin rakentamista yhdessä työelämän kanssa (Honka, Lampinen & Vertanen 2000, 40).
- Ammatillinen harjoittelu - Työharjoittelu on opiskelijalle myös merkittävää ammatinvalinnan ja urasuunnittelun kannalta. Opiskelijan minäkäsitys vahvistuu.
- (Brooks, Cornelius, Greenfield & Joseph 1995, 332–333). (Vesterinen 2002, 246–250)
Roolimallit ja ammatti-identiteetti (5 sivua)
- Roolimallit ovat henkilöitä, joiden käyttäytymistä, tyyliä tai toimintatapoja sekä ominaisuuksia jäljitellään.
- Roolimallien vaikutus ammatti-identiteettiin on suuri.
- (Singh, Vinnicombe & James 2006, 67–70).
- Aiemmin kirjallisuudessa katsottiin, että roolimalleilla on merkitystä lähinnä uran alussa.
- Ammatti-identiteetin kannalta tärkeitä roolimalleja ovat mentorit.
- Tehokas mentori on hyvä opettaja ja roolimalli, joka auttaa mentoroitavaansa työssä ilmenevissä ongelmissa sekä välittää hänelle organisaation arvoja ja kulttuuria (Robbins 2003b, 348; Yi & Uen 2006; 368).
- Perinteisesti mentoroinnin on katsottu tapahtuvan kahden henkilön välillä.
- Nuorten pitäisi pyrkiä kehittämään itselleen monipuolinen kehittymisverkosto, jossa saa paljon monenlaista tietoa selä monia roolimalleja.
- Näissä henkilö voi luoda myös ammatillista identiteettiään.
Organisaatio ja ammatti-identiteetti (4 sivua)
- Ammatteja harjoitetaan useimmiten jossakin organisaatiossa
- Ammatti-identiteetin omaksumisessa ei ole vain kyse sen sosiaalistumisesta tiettyyn ammattiin vaan myös kulloiseen organisaatioon.
- (Ashforth & Mael 1989, 26; Walsh & Gordon 2008, 47).
- Johtaminen on osittain myös johtamista identiteettien avulla.
- Jos työntekijän ammatti-identiteetti tukee organisaation tavoitteiden saavuttamista, se ohjaa
ihmisen toimintaa työssä, mikä vähentää valvonnan tarvetta - Alvesson (2001, 877–881)
- Neljä tapaa miten organisaatiossa käytetään identiteettiin kohdistuvaa valvontaa.
- Organisaatioon samaistumisen taktiikat yksi valvontamekanismi. lojaali yritykselle, jos korkea organisaatioon samaistuminen.
- Millainen on ammatti-identiteetin ja organisaatioon samaistumisen välinen
suhde? - Pate ja Beaumont (2009, 333) totesivat omassa tutkimuksessaan tietotyöntekijöistä,
että organisaatioon samaistumisen kasvaessa myös ammatillinen identiteetti
vahvistui. - Vahva ammatti-identiteetti saattaa myös aiheuttaa joskus vaikeuksia muiden ammattien edustajien kanssa.
- Organisaation hyvä maine tuo työntekijälle sosiaalista arvostusta, millä on merkitystä ammatti-identiteetin rakentumisessa
- Organisaatioilla on myös oma kulttuurinsa.
- (Berlew & Hall 1994, 169–170; Nair 2010, 11). (Van Maanen 1976, 67, 77, 81; Schein 1994, 121)
- Cooper-Thomas ja Anderson (2006, 503–507) katsovat, että sosiaalistumiseen oppimisessa on viisi keskeistä lähdettä.
- Organisaatioon sosiaalistamisessa tarvitaan usein poisoppimista vanhoista arvoista ja käyttäytymistavoista.
- Uudesta työntekijästä ajan kanssa organisaation jäsen.
- Täyden jäsenyyden merkki on usein pääseminen osalliseksi organisaation salaisuuksista tai organisaation kannalta tärkeän tehtävän saaminen.
Ammatti-identiteetin muuttuminen (8 sivua)
- Eri käsityksiä tutkijoilla identiteetin muuttumisesta.
- Toiset tutkijat katsovat identiteetin muuttuvan koko ajan ja toiset, että muuttuminen vaatii jotakin todella merkittävää.
- (Alvesson ym. 2008, 20–21).
- Länsimaisissa yhteiskunnissa ja työelämässä ammatti-identiteettiin kohdistuvat muutospaineet ovat osa entisen kaltaisia, uravaiheet, muutosvauhti, ammatin kuolema, uusia syntyy tialle.
- Muutoksissa kiinteiksi, johdonmukaisiksi ja vakaiksi oletetut tukipisteet identiteetille saattaa horjua.
- (Filander 2000, 46–47).
- Ammatti-identiteettiä koskevia ristiriitoja ja kriisejä syntyy, kun työntekijän aiempi käsitys itsestä ammatissa joutuu kyseenalaiseksi.
- Työroolin muuttuminen voi johtua joko roolien välisistä tai roolien sisäisestä siirtymisestä.
- Roolien sisäinen siirtymä
- Työn siirtymävaiheet voivat olla luonteeltaan hyvin erilaisia.
- KUVIO työn siirtymävaiheista ja selviämisestä.
- Muutostilanteissa työntekijällä on tiettyjä odotuksia uudesta roolista.
- Ammatti-identiteettiä muokattaessa rakennusaineina ovat siis niin mennyt
kuin käsitys tulevasta. - Ammatti-identiteettiä muokatessaan ihminen tavallaan rakentaa tarinaa itsestään työssä ja ammatissa (esim. Hänninen 2006, 199; Sirén 2009, 115).
- Ammatti-identiteetin muuttumiseen liittyy myös usein sosiaalisia ja taloudellisia näkökohtia.
- Henkilöt voivat reagoida eri tavalla samanlaisessa muutostilanteessa, mikä
johtuu ihmisten aiemmista kokemuksista ja omasta minäkäsityksestä.
Hyvä kappale tämä muutos, kaikkea en laittanut ylös.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti