tiistai 11. helmikuuta 2014

4/10 Marjo Kumpulan väitöskirja 2011

VAKUUTUSALAN TYÖN SISÄLTÖ JA TYÖNTEKIJÖIDEN AMMATTI-IDENTITEETIN MUOVAUTUVUUS –Vakuutusvirkailijasta finanssialan myyjäksi? Tutustun väitöskirjaan, joka käsittelee tutkittavaa aihetta vakuutusalan näkökulmasta. Väitöskirjan on kirjoittanut Marjo Kumpula ja se on julkaisu Turun kauppakorkeakoulussa vuonna 2011. 

Ammatti-identiteetti ja ammatilliset arvot osana yksilön muuta identiteettiä (8 sivua)

  •  Työn ja ammatin merkitys aikuisen identiteettiin suuri, yhteiskunnissa missä työtä arvostetaan.
  •  Alvesson 2001, 877; Walsh & Gordon 2008, 58
  • Itse muodostaa identiteetin ammatin kautta + muut määrittävät
  • (Gini 1998, 707–708; Dubin, Hedley & Taveggia 1976, 282–291).
  • Ammatti-identiteetit ovat hyvin subjektiivisia ja yksilöllisiä eri ihmisille. Vaikuttavia tekijöitä esim. sukupuoli, kulttuuri, koulutus, työmarkkinatilanteet. 
  • (Olesen 2001, 291–292)
  • Ammatti-identiteetti määritellään usein rakennelmaksi ominaisuuksia, uskomuksia, arvoja, motiiveja ja kokemuksia.
  •  (esim. Schein 1994; Ibarra 1999; Dobrow & Higgins 2005, 569).
  • Erotetaanko erilleen ammattiidentiteetti ja työidentiteetti, jolloin työidentiteetti katsotaan laajemmaksi käsitteeksi.
  • Usein kuitenkin käsitteitä käytetään lähes rinnakkaisina, kuten omassakin tutkimuksessani.
  • KUVIO Ammatti-identiteetin suhdetta identiteettiin kuvaa kuviossa 2 esitetty malli. Tämä Jyrki Jokisen (2002, 127) malli pohjautuu Lordin, Brownin ja Freibergin (1999, 169–170) malliin.
  • Ammatti on yksi identiteetin osa-alue, jossa yksilö toteuttaa itseään.
  •  Hänninen (2006, 198, 213)
  • Aikuisten identiteettiin vaikuttavat keskeisesti työ ja organisaatio: työtehtävät, tittelit, osastot, ammattiyhdistys
  •  (Ashforth & Mael 1989, 21)
  • Positiivisen ammatti-identiteetin ja minäkäsityksen rakentumisen kannalta myönteisiä seikkoja ovat koulutus, status, hyvä palkka ja mielenkiintoiset työtehtävät.
  • Haasteellisia positiiviselle ammatti-identiteetille on ammatit jota yhteiskunnassa ei arvosteta jopa halveksutaan.
  •  Myös se, että omaa työn vaatimat kompetenssit ja suoriutuu hyvin työtehtävistä, luo positiivista minäkäsitystä ja vahvistaa ihmisen ammatti-identiteettiä.
  • Joissakin töissä työntekijän on kuitenkin vaikeampaa kuin toisissa nähdä, miten hyvin hän suoriutuu. Konsultit, ei objektiivista suoritemittaria. 
  • TÄSSÄ tutkimuksessa vakuutusalalla on selkeät suoritemittarit työssä onnistumiselle. 
  • Työtehtävät ja työ merkittävästi vaikuttavat ammatti-identiteettiin.
  • Eri aloilla on löydettävissä elementtejä, joilla on suuri merkitys työntekijöiden samaistumisessa ammattiinsa. (Kirpal 2004a, 199–221).
  • "terveydenhoitoalalla: huolehtiminen ja työskentely ihmisten kanssa". IT-ala: tekninen mielenkiinto. s. 33
  • Ryhmillä yleensä kehittyy yhteinen kulttuuri, kielen, peruskäsitteiden ja oletuksien vuoksi.
  • (Schein 1991, 84). (Scott 2003, 195).
  • Tutkittaessa tietyn ammattikunnan ammatti-identiteettejä tutkijat ovatkin usein jaotelleet saatuja identiteettejä niitä kuvaileviin ryhmiin, esim opet. 
  • Arvot ovat keskeisiä myös tässä, työhön liittyvät myös arvot.
  • Ammatti-identiteettiin kuuluuvat osana yksilön rakentamat ja jatkuvasti muokkaamat yksilökkiset merkitykset ja käsitykset työnasemasta elämässä sekä arvot. 
  • (Eteläpelto 2007, 90).
  • Ammatilliset arvot
  • Eri aikoina arvot erilaisia yhteiskunnassa. Sama sukupolvi samat yhteiset kokemukset 
  • (Antikainen 2003, 293). (Robbins 2003b, 66–67)  
  • Suomessa puhutaan samansuuntaisesti sukupolvien arvoista suhteessa työhön X/Y sukupolvi vrt. sodan jälkeinen.
  •  Arvot ovat myös kulttuurisidonnaisia. Hofsteden (1994, 26–84) hän luokitteli viidenkymmenen maan kulttuurit neljän ulottuvuuden suhteen.
  • Suomessa yleisimmällä tasolla suomalaisen yhteiskunnan arvoiksi, jotka heijastuvat työelämään ja ammatti-identiteettiin, voidaan sanoa demokratia, itsemäärääminen, naisten tasa-arvo, työetiikka, ihmisoikeudet ja ekologia. 
  • (Lewis 2007, 68).
  • Ammateilla on omia arvoperustojaan, jotka siinä ammatissa olevat ihmiset jakavat ja joita usein yhteinen koulutus vahvistaa.
  • Ammatillisten arvojen ulottuvuuksia s. 36
     

Ammatti-identiteetin rakentuminen (2,5 sivua)

  •  Ammatti-identiteetin muodostumisen alkaminen liittyy jo niihin prosesseihin, joiden kautta ihminen päätyy tiettyyn ammattiin. 
  • Ihmisellä on usein taipumus valita ammatti, joka sopii hänen minäkäsitykseensä (Blau, Gustad, Jessor, Parnes & Wilcock 1994, 54; van Maanen 1976, 82; Eteläpelto 2004, 152). 
  • Ammatinvalinta ja koulutus kolme tarkastelukohtaa
  • Tarvitaankin monitieteellistä viitekehystä ammatinvalinnan ymmärtämiseksi, jolloin kyseeseen tulevat tieteen aloista etenkin psykologia, taloustiede ja sosiologia (Blau ym. 1994, 54) 
  •   Sukupuoli vaikuttaa edelleen länsimaisissa jälkiteollisissa yhteiskunnissa ammatteihin hakeutumiseen. Tyttöjen ja poikien ammatilliset kiinnostukset ovat erilaisia. (etäpelto 2004)
  • Koulutus ja identiteetti merkittävä suhde suomessa. 
  • Koulu suuntaa ihmisten hakeutumista ammatteihin ja koulutusvalintoihin esimerkiksi luokittelemalla oppilaita ”käytännöllisiin”, ”akateemisiin” tai ”erityislahjakkaisiin.
  • (Antikainen ym. 2003, 274–287).
  • Työelämän nopeat muutokset ja ammattitaitovaatimusten kasvu edellyttävät koulutuksenjärjestäjiltä jatkuvaa uudenlaisen ammatti-identiteetin rakentamista yhdessä työelämän kanssa (Honka, Lampinen & Vertanen 2000, 40).
  • Ammatillinen harjoittelu - Työharjoittelu on opiskelijalle myös merkittävää ammatinvalinnan ja urasuunnittelun kannalta.  Opiskelijan minäkäsitys vahvistuu.
  • (Brooks, Cornelius, Greenfield & Joseph 1995, 332–333). (Vesterinen 2002, 246–250) 



Roolimallit ja ammatti-identiteetti (5 sivua)

  

  • Roolimallit ovat henkilöitä, joiden käyttäytymistä, tyyliä tai toimintatapoja sekä ominaisuuksia jäljitellään.
  • Roolimallien vaikutus ammatti-identiteettiin on suuri.
  •  (Singh, Vinnicombe & James 2006, 67–70).
  • Aiemmin kirjallisuudessa katsottiin, että roolimalleilla on  merkitystä lähinnä uran alussa.
  • Ammatti-identiteetin kannalta tärkeitä roolimalleja ovat mentorit.
  • Tehokas mentori on hyvä opettaja ja roolimalli, joka auttaa mentoroitavaansa työssä ilmenevissä ongelmissa sekä välittää hänelle organisaation arvoja ja kulttuuria (Robbins 2003b, 348; Yi & Uen 2006; 368).
  • Perinteisesti mentoroinnin on katsottu tapahtuvan kahden henkilön välillä.
  • Nuorten pitäisi pyrkiä kehittämään itselleen monipuolinen kehittymisverkosto, jossa saa paljon monenlaista tietoa selä monia roolimalleja. 
  • Näissä henkilö voi luoda myös ammatillista identiteettiään.

Organisaatio ja ammatti-identiteetti (4 sivua) 

  • Ammatteja harjoitetaan useimmiten jossakin organisaatiossa
  • Ammatti-identiteetin omaksumisessa ei ole vain kyse sen sosiaalistumisesta tiettyyn ammattiin vaan myös kulloiseen organisaatioon.
  • (Ashforth & Mael 1989, 26; Walsh & Gordon 2008, 47).
  • Johtaminen on osittain myös johtamista identiteettien avulla.  
  • Jos työntekijän ammatti-identiteetti tukee organisaation tavoitteiden saavuttamista, se ohjaa
    ihmisen toimintaa työssä, mikä vähentää valvonnan tarvetta
  •  Alvesson (2001, 877–881)
  • Neljä tapaa miten organisaatiossa käytetään identiteettiin kohdistuvaa valvontaa.
  • Organisaatioon samaistumisen taktiikat yksi valvontamekanismi. lojaali yritykselle, jos korkea organisaatioon samaistuminen.
  • Millainen on ammatti-identiteetin ja organisaatioon samaistumisen välinen
    suhde?
  • Pate ja Beaumont (2009, 333) totesivat omassa tutkimuksessaan tietotyöntekijöistä,
    että organisaatioon samaistumisen kasvaessa myös ammatillinen identiteetti
    vahvistui. 
  • Vahva ammatti-identiteetti saattaa myös aiheuttaa joskus vaikeuksia muiden ammattien edustajien kanssa. 
  • Organisaation hyvä maine tuo työntekijälle sosiaalista arvostusta, millä on merkitystä ammatti-identiteetin rakentumisessa
  • Organisaatioilla on myös oma kulttuurinsa.
  • (Berlew & Hall 1994, 169–170; Nair 2010, 11). (Van Maanen 1976, 67, 77, 81; Schein 1994, 121)
  • Cooper-Thomas ja Anderson (2006, 503–507) katsovat, että sosiaalistumiseen oppimisessa on viisi keskeistä lähdettä.
  • Organisaatioon sosiaalistamisessa tarvitaan usein poisoppimista vanhoista arvoista ja käyttäytymistavoista.
  • Uudesta työntekijästä ajan kanssa organisaation jäsen. 
  • Täyden jäsenyyden merkki on usein pääseminen osalliseksi organisaation salaisuuksista tai organisaation kannalta tärkeän tehtävän saaminen. 
  •  

  Ammatti-identiteetin muuttuminen (8 sivua) 

  • Eri käsityksiä tutkijoilla identiteetin muuttumisesta.
  • Toiset tutkijat katsovat identiteetin muuttuvan koko ajan ja toiset, että muuttuminen vaatii jotakin todella merkittävää.
  • (Alvesson ym. 2008, 20–21).
  • Länsimaisissa yhteiskunnissa ja työelämässä ammatti-identiteettiin kohdistuvat muutospaineet ovat osa entisen kaltaisia, uravaiheet, muutosvauhti, ammatin kuolema, uusia syntyy tialle.
  • Muutoksissa kiinteiksi, johdonmukaisiksi ja vakaiksi oletetut tukipisteet identiteetille saattaa horjua. 
  • (Filander 2000, 46–47).
  • Ammatti-identiteettiä koskevia ristiriitoja ja kriisejä syntyy, kun työntekijän aiempi käsitys itsestä ammatissa joutuu kyseenalaiseksi. 
  • Työroolin muuttuminen voi johtua joko roolien välisistä tai roolien sisäisestä siirtymisestä.
  • Roolien sisäinen siirtymä
  • Työn siirtymävaiheet voivat olla luonteeltaan hyvin erilaisia.
  • KUVIO työn siirtymävaiheista ja selviämisestä.
  • Muutostilanteissa työntekijällä on tiettyjä odotuksia uudesta roolista.
  • Ammatti-identiteettiä muokattaessa rakennusaineina ovat siis niin mennyt
    kuin käsitys tulevasta.
  • Ammatti-identiteettiä muokatessaan ihminen tavallaan rakentaa tarinaa itsestään työssä ja ammatissa (esim. Hänninen 2006, 199; Sirén 2009, 115).
  • Ammatti-identiteetin muuttumiseen liittyy myös usein sosiaalisia ja taloudellisia näkökohtia.
  • Henkilöt voivat reagoida eri tavalla samanlaisessa muutostilanteessa, mikä
    johtuu ihmisten aiemmista kokemuksista ja omasta minäkäsityksestä.

Hyvä kappale tämä muutos, kaikkea en laittanut ylös. 

    Ei kommentteja:

    Lähetä kommentti