Mistä on hyvä Gradu tehty?
Gradu on kuuden luvun työ höystettynä alaluvuilla. Lisäksi graduun kuuluvat kansilehti, tiivistelmä, sisällys- ja
lähdeluettelo sekä mahdolliset liitteet.
Mistä lyhyesti gradu koostuu?
- johdanto: 1) esitellään lyhyesti tutkimuksen tausta
kuvaamalla tutkittava ilmiö ja se mitä siitä jo tiedetään ja miten se
liittyy muihin ilmiöihin; 2) määritellään mahdollisimman tarkasti
tutkimuksen tavoite; 3) kuvataan alustavasti käytetty aineisto ja sen
tutkimisessa käytetty lähestymistapa (”metodi”).
- teoria: tarkastellaan samaan aihepiiriin liittyvää aikaisempaa teoreettista tutkimusta.
- analyysi: esitetään omiin havaintoihin perustuvia huomioita tutkittavasta aiheesta
- johtopäätökset: kerrataan lyhyesti tärkeimmät huomiot,
vastataan samalla johdannossa esitettyihin kysymyksiin ja pohditaan mitä
uusia kysymyksiä gradun tulokset synnyttivät.
1. Johdantoluku (esim. 5 sivua)
- Mitä gradu käsittelee, mikä
on tutkimuksen ala ja mikä tutkimusalan erityisongelma on kyseisen
gradun aiheena.
- Aihetta kannattaa taustoittaa johdannossa, jotta
tutkielman ongelmanasettelu tulisi ymmärrettäväksi ja lukija voi
sijoittaa gradun oikeaan viitekehykseen.
- Miksi
aihe on kirjoittajalle tärkeä, ja perustellaan aiheen tärkeyttä
tieteenalalle: mitä aukkoa tai puutetta tutkimuskentässä gradu
täydentää.
- Muotoillaan tutkimuskysymys, joka antaa lukijalle
käsityksen gradun tavoitteesta. Jos gradussa testataan jotakin
hypoteesia, lukijalle kerrotaan mikä se on.
- Miten gradussa edetään. Gradun rakenteen voi esitellä kertomalla
yksinkertaisesti mitä osa-aluetta kussakin luvussa käsitellään.
2. Teorialuku (esim. 10-15 sivua)
- Esitellään gradun tärkeimmät käsitteet, lähteet ja
teoreettinen tausta.
- Tutkielma on tarkoitus suhteuttaa alan aikaisempaan
tutkimukseen, joten tässä luvussa esitellään lyhyesti aiheen kannalta
relevanttia tutkimushistoriaa.
- Lukijalle selvitetään alan ja aiheen
sisäistä rakennetta: mitä tutkitaan.
- Joskus on myös tärkeä täsmentää,
mitkä osa-alueet on rajattu tutkielman ulkopuolelle.
- Riittää, että esitellään vain ne teoriat ja käsitteet, joita
tutkielmassa sovelletaan.
- Käsitteet ovat gradussa käytettäviä työkaluja,
siksi niiden määritteleminen on tärkeää.
3. Metodi- ja materiaaliluku (esim. 10-15 sivua)
- Metodi- ja materiaaliluvussa luodaan katsaus tutkimusmenetelmiin ja tutkimusaineistoon.
- Metodeilla eli tutkimusmenetelmillä
tarkoitetaan keinoja, joilla aineisto on kerätty, luokiteltu ja
analysoitu.
- Mitä (ja miten)
analyysimenetelmiä aineistoon on sovellettu ja millä perusteella
menetelmät on valittu.
- Onko kyseessä kvalitatiivinen haastattelututkimus
vai tehdäänkö kvantitatiivista tilastotutkimusta? Onko tutkimus
empiirinen vai käsitteellinen?
- On tärkeää arvioida menetelmien hyöty- ja
haittapuolia tutkielman näkökulmasta.
- Sillä on merkitystä aiheen
rajauksenkin kannalta.
- Metodien lisäksi tässä luvussa esitellään tutkimusaineisto,
mitä tutkimuksen kohteeksi on valittu ja miksi.
4. Analyysiluku (15-20 sivua)
- Analyysiluvussa tutkimusmenetelmät pannaan koetukselle, kun niitä
aletaan käytännössä soveltaa aineistoon.
- Analyysin vaiheet käydään läpi
selostamalla, miten aineistoanalyysi on tehty ja minkälaisia vastauksia
analyysi antaa tutkimuskysymyksiin.
- Aineistosta paikannetaan eroja ja
yhtäläisyyksiä, toistuvia kuvioita, jatkumoita, yms.
- Jos käytettävissä
on tutkimuksen tarpeita vastaavia valmiita kategorioita
aineistohavaintojen luokittelemiseksi, niitä saa käyttää.
- Luokitteluperusteita voi myös muokata tutkielman tarpeita vastaaviksi.
- Vaihtoehtoisesti kirjoittaja voi esittää analyysinsä
luokitteluperusteiksi itse kehittämiään kategorioita.
- Kaikissa
tapauksissa on kuitenkin kerrottava, miksi tätä luokittelua on käytetty.
5. Pohdintaluku (5-10 sivua)
Mitä aineistoanalyysi kertoo tutkimushypoteesista? Tukevatko
tulokset teorialuvussa esitettyjä näkemyksiä? Vastasiko tutkimusmetodi
odotuksia? Voiko tapaustutkimuksen pohjalta tehdä yleistyksiä?
- Pohdintaluvussa harjoitetaan itsenäistä ajattelua.
- Sen voi
periaatteessa kirjoittaa ilman lähdekirjallisuutta, sillä tarkastelun
kohteena on aiemmin kirjoitettamasi materiaali.
- Nyt tutkimuksen tuloksia
on aika arvioida kriittisesti.
- Niitä verrataan aiempaan tutkimukseen
ja pohditaan, mitä uutta tutkimus paljastaa aiheesta ja miten tulokset
suhteutuvat aiempaan tutkimukseen – tukevatko vai ovatko ristiriidassa?
- Jos analyysivaiheessa on ollut vaikeuksia, niitä ei pidä lakaista maton
alle; niiden puntaroiminen kertoo tutkimuksen läpinäkyvyydestä ja
tulosten luotettavuudesta.
6. Johtopäätökset (3-5 sivua)
- Johtopäätösluvussa tutkielman langanpäät solmitaan yhteen.
- Gradun
tavoitteet ja vaiheet kerrataan lyhyesti ja selostetaan, mitä
johtopäätöksiä tutkimuksesta voi tehdä.
- Johtopäätökset vastaavat
kysymykseen ”So what?”, eli siinä käsittellään analyysiosion tulosten
merkitystä.
- Tarvittaessa voidaan esittää myös itsekritiikkiä.
- Tulosten –
niin odotettujen kuin odottamattomienkin – pohjalta syntyneet uudet
tutkimusideat esitellään.
- Miten tutkimusta voisi jatkaa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti