Tutustun väitöskirjaan, joka käsittelee tutkittavaa aihetta vakuutusalan näkökulmasta. Väitöskirjan on kirjoittanut Marjo Kumpula ja se on julkaisu Turun kauppakorkeakoulussa vuonna 2011.
VAKUUTUSALAN TYÖN SISÄLTÖ JA TYÖNTEKIJÖIDEN AMMATTI-IDENTITEETIN MUOVAUTUVUUS –Vakuutusvirkailijasta finanssialan myyjäksi?
Tiivistelmä (2 sivua)
- Tutkimuksen tarkoitus - työn sisältö ja ammatti-identiteetti sekä työn sisällön muutos. - Mikä on oman tutkimukseni tarkoitus?
- Tutkimus on kohdistunut - vakuutusalaan Suomessa.
- Tutkimuskysymysten ratkaiseminen selitetään
- Tunnistettu ensin vakuutusmaailma nyt - sitten millaisia muutospaineita.
- Työntekijöiden työn muutos ja haasteet
- Tutkittiin mixed method tutkimusotteeella. - Entä mitä keinoja itse käytän?
- Pyrittiin saamaan luotettava yleiskuva vakuutusalan ja vakuutusalan identiteetin sekä niiden muuttumisesta
- Tutkimusaineiston muodostivat kyselyn 686 palauttettua vastauslomaketta + 10 teemahaastattelua + 23 kirjoitelmaa.
- Tutkimuksen perusteella: työntekijät ovat turvallisuushakuisia + tärkeätä hyvät ihmissuhteet.
- Heidän ammatti-identiteetti osottautui klassiseksi, eli työntekijöillä melko vahva sitoutuminen ammattiin ja vakuutusalalle.
- Tyypillinen ammatti-identiteetti on tällä hetkellä asiakaspalvelijan identiteetti. - Miten se on saatu selville?
- Tässä tutkimuksessa ne on saatu tehdyn eksploratiivisenfaktorianalyysin avulla: työkaveri, asiantuntija, neuvoja, kehittäjä, virkailija myyjä ja tunnetyöntekijä.
- -Miten saan selville omassa tutkimuksessa ammatti-identiteettien lisäulottuvuudet?
- -Miten pankkimaailmassa rakennetaan ammatti-identtiteettiä?
- Vakuutusmaailmassa rakennetaan monimuotoisessa sosiaalisessa verkostoissa.
- Vakuutusmaailmassa ammatillinen minäkäsitys sovittelee monien tahojen asettamiin odotuksiin. - Minkä kanssa pankkimaailmassa painitaan?
- -Mikä tai mitkä horjuttavat pankissa nykyistä ammatti-identiteettiä? työn sisällön muutos? mitä kaikkea siihen kuuluu?
- Suuret paineet syntyvät vakuutusalalla myynnillisyydestä ja sen lisääntymisestä, toiminnan laajentumisesta finanssialle sekä puhelinpalvelun kasvu. - Onko sama paineenaiheuttaja myös pankkisektorilla? koetaanko vakuutusala pankkialalla työskentelevistä yhtä haasteelliselta?
- Vakuutusalan työntekijöiden työtehtäviä kuvastaa suurelta osin myyjän ammatti-identiteetti kuin asiakaspalvelijan identiteetti. -Miten tämä on todettu, miten on tultu tähän päätökseen? koskeeko se vain alaisia vai myös esimiestehtävissä olevia työntekijöitä?
- Vakuutusalalla ammatti-identiteettiin kohdistuviin muutospaineisiin vastataan selviytymisstrategioin. Joita ovat: Sinnitteleminen, koulutususko, sopeutuminen ja vetäytyminen. -Miten saan nämä selville pankinpuolella?
- Erivaiheissa olevia ammatti-identiteetteja samalla työpaikalla.
- Tämä tutkimus tukee näkemystä, jonka mukaan ammatti-identiteetit pysyvät suhteellisen vakaina erilaisten yksilö ja sosiaalipsykologisten mekanismien tukemina.
- Ovat alttiita muuttumaan erilaisissa ja eritasoisissa muutospaineissa. - mitä ne ovat olleen minun tutkimuskohteessa ja miten he itse kokevat tulevat muutokset.
AVAINSANAT: ammatti-identiteetti, identiteetin muutos, mixed methods, vakuutustyöntekijä, vakuutustyö, myyntityö, call center
-Oman tutkimukseni avainsanoja: identiteetin muutos, myyntityö, ammatti-identiteetti, pankkitoimihenkilö, pankkipalvelut, laadullinen tutkimus, kvalitatiivinen tutkimusote.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti