maanantai 10. helmikuuta 2014

1/10 Marjo Kumpulan väitöskirja 2011

 Tutustun väitöskirjaan, joka käsittelee tutkittavaa aihetta vakuutusalan näkökulmasta. Väitöskirjan on kirjoittanut Marjo Kumpula ja se on julkaisu Turun kauppakorkeakoulussa vuonna 2011.


VAKUUTUSALAN TYÖN SISÄLTÖ JA TYÖNTEKIJÖIDEN AMMATTI-IDENTITEETIN MUOVAUTUVUUS –Vakuutusvirkailijasta finanssialan myyjäksi?


Tiivistelmä (2 sivua)

  • Tutkimuksen tarkoitus - työn sisältö ja ammatti-identiteetti sekä työn sisällön muutos. - Mikä on oman tutkimukseni tarkoitus?
  • Tutkimus on kohdistunut - vakuutusalaan Suomessa.
  • Tutkimuskysymysten ratkaiseminen selitetään
  • Tunnistettu ensin vakuutusmaailma nyt - sitten millaisia muutospaineita.
  • Työntekijöiden työn muutos ja haasteet
  •  Tutkittiin mixed method tutkimusotteeella. - Entä mitä keinoja itse käytän?
  • Pyrittiin saamaan luotettava yleiskuva vakuutusalan ja vakuutusalan identiteetin sekä niiden muuttumisesta 
  • Tutkimusaineiston muodostivat kyselyn 686 palauttettua vastauslomaketta + 10 teemahaastattelua + 23 kirjoitelmaa.
  • Tutkimuksen perusteella: työntekijät ovat turvallisuushakuisia + tärkeätä hyvät ihmissuhteet. 
  • Heidän ammatti-identiteetti osottautui klassiseksi, eli työntekijöillä melko vahva sitoutuminen ammattiin ja vakuutusalalle. 
  • Tyypillinen ammatti-identiteetti on tällä hetkellä asiakaspalvelijan identiteetti. - Miten se on saatu selville? 
  • Tässä tutkimuksessa ne on saatu tehdyn eksploratiivisenfaktorianalyysin avulla: työkaveri, asiantuntija, neuvoja, kehittäjä, virkailija myyjä ja tunnetyöntekijä.
  • -Miten saan selville omassa tutkimuksessa ammatti-identiteettien lisäulottuvuudet? 
  • -Miten pankkimaailmassa rakennetaan ammatti-identtiteettiä? 
  • Vakuutusmaailmassa rakennetaan monimuotoisessa sosiaalisessa verkostoissa. 
  • Vakuutusmaailmassa ammatillinen minäkäsitys sovittelee monien tahojen asettamiin odotuksiin. - Minkä kanssa pankkimaailmassa painitaan? 
  • -Mikä tai mitkä horjuttavat pankissa nykyistä ammatti-identiteettiä? työn sisällön muutos? mitä kaikkea siihen kuuluu?
  • Suuret paineet syntyvät vakuutusalalla myynnillisyydestä ja sen lisääntymisestä, toiminnan laajentumisesta finanssialle sekä puhelinpalvelun kasvu. - Onko sama paineenaiheuttaja myös pankkisektorilla? koetaanko vakuutusala pankkialalla työskentelevistä yhtä haasteelliselta?
  • Vakuutusalan työntekijöiden työtehtäviä kuvastaa suurelta osin myyjän ammatti-identiteetti kuin asiakaspalvelijan identiteetti. -Miten tämä on todettu, miten on tultu tähän päätökseen? koskeeko se vain alaisia vai myös esimiestehtävissä olevia työntekijöitä?
  • Vakuutusalalla ammatti-identiteettiin kohdistuviin muutospaineisiin vastataan selviytymisstrategioin. Joita ovat: Sinnitteleminen, koulutususko, sopeutuminen ja vetäytyminen. -Miten saan nämä selville pankinpuolella? 
  •  Erivaiheissa olevia ammatti-identiteetteja samalla työpaikalla. 
  •  Tämä tutkimus tukee näkemystä, jonka mukaan ammatti-identiteetit pysyvät suhteellisen vakaina erilaisten yksilö ja sosiaalipsykologisten mekanismien tukemina. 
  • Ovat alttiita muuttumaan erilaisissa ja eritasoisissa muutospaineissa. - mitä ne ovat olleen minun tutkimuskohteessa ja miten he  itse kokevat tulevat muutokset. 


AVAINSANAT: ammatti-identiteetti, identiteetin muutos, mixed methods, vakuutustyöntekijä, vakuutustyö, myyntityö, call center


-Oman tutkimukseni avainsanoja: identiteetin muutos, myyntityö, ammatti-identiteetti, pankkitoimihenkilö, pankkipalvelut, laadullinen tutkimus, kvalitatiivinen tutkimusote.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti