maanantai 17. helmikuuta 2014

7/10 Marjo Kumpulan väitöskirja 2011

VAKUUTUSALAN TYÖN SISÄLTÖ JA TYÖNTEKIJÖIDEN AMMATTI-IDENTITEETIN MUOVAUTUVUUS –Vakuutusvirkailijasta finanssialan myyjäksi? Tutustun väitöskirjaan, joka käsittelee tutkittavaa aihetta vakuutusalan näkökulmasta. Väitöskirjan on kirjoittanut Marjo Kumpula ja se on julkaisu Turun kauppakorkeakoulussa vuonna 2011. 

5. VAKUUTUSALAN TYÖNTEKIJÖIDEN AMMATTIIDENTITEETTI

5.1 AMMATILLISET ARVOT OSANA AMMATTI-IDENTITEETTIÄ

  • Kappale alkaa kertomalla ammatti-identiteetistä
  •  Ammatti-identiteettiin kuuluvat osana yksilön rakentamat ja jatkuvasti muok-kaamat yksilölliset merkitykset ja käsitykset työn asemasta elämässä sekä työ-hön liittyvistä arvoista (Eteläpelto 2007,90; Jokinen 2002, 188).
  •  ALALUKU: tarkastelen ammatti-identiteetin taustaksi vakuutustyöhön liittyviä arvoja.
  •  Onko muita verrannollisia tutkimuksia, mihin omia tietoja voi verrata, muita kun tämä väikkääri?
  •  Onko yleiskuva pankkimaailmasta myönteinen, vai ylipäänsä millainen? turvallinen? luotettava? Mistä saisin siihen vastauksen?
  •  Samansuuntainen käsitys on kansalaisillayleensäkin, kuten selviää FinanssialanKeskusliiton Taloustutkimuksella teet-tämästä vakuutustutkimuksesta.
  •  Millaiselle pohjalle pankkimaailman ammatti-identiteetti voi rakentua, millainen käsitys ihmisillä on pankkialasta ja toiminnasta ja työntekijöistä?
  • Vakuutustyöntekijöiden omia ammatillisia arvoja tutkin kahdesta näkökul-masta.
  •  1. miten merkityksellisiä heille oli-vat erilaiset ammatilliset arvot
  • 2. miten hyvin heidän omassa työssään nuo arvot toteutuivat
  •  18 erilaista ominaisuutta työssä oli arvioinnin kohde.
  •  Korkeita keskiarvoja niissä molemmissa saivat säännölli-nen päivätyö, hyvät suhteet työtovereihin, ihmisten parissa työskenteleminen ja muiden auttaminen.
  •  Tutkin ammatillisia arvoja myös eksploratiivisen faktorianalyysin avulla. 
  •  Arvot kertovat selvää kieltään eli sen,että vakuutusalan työntekijät ovat turvallisuushakuisia ja ihmiskeskeisiä, mikä ohjaa myös heidän ammatti-identiteettiään.
  • Arvokeskustelu, miten eri ryhmät kokevat arvoja, miten se nkyi kyselyssä, haastatteluissa tai opintodokkareissa? Entä historiikeissa,  kirjataanko yritysen arvoja sinne?
  •  Tutkimustuloksia ja miten ne on saatu tulee selvittää hyvin perusteellisesti. 
  • Lisäksi on hyvä kommentoida ja tehdä havaintoja saaduista tuloksista, mistä ne voi kertoa?
  •  Omalta osaltaan työntekijöiden turvallisuushakuisuutta ehkä selittää myösheidän tekemänsä työ, onhan koko alankin toiminnan lähtökohtana asiakkai-den turvallisuuden lisääminen.
  •  + löytää näille vertauskuville vielä asiantuntijalausuntoja muista tutkimuksista tai lähteistä.
  •  Turvatun elämän korostu-minen on yleensäkin suomalaisille tunnusomaista, kuten esimerkiksi Niiniluoto (2000, 4–6).
  • Näin on asia myös vakuutusalalla.Esimerkiksi vuosikatsauk-sissa Pohjolan arvoiksi todettiin ihmisläheisyys, vastuullisuus ja yhdessä menestyminen (Pohjola Pankki Oyj 2008, 3) OP LÄHDE!
  • Miten arvot näkyvät haastatteluissa ja avoimissa kysymyksissä?
Luku 5. on tämän tekstin keskiössä.

4.2 VAKUUTUSALAN AMMATTI-IDENTITEETIN ULOTTUVUUDET

  • Kappale alkaa kertomalla ammatti-identiteetistä ja arvoista.
  • Arvot ovat omalta osaltaan päämääriä, joita ammatissa tavoitellaan.
  •  Koska ammatilliset arvot kuvaavat ammatti-identiteettiä vain yhdestä näkökulmasta,ammatti-identiteetinulottuvuuksia olitarve tutkia monitahoisemmin.
  • Vastaajiltaen kysynyt suoraan heidän ammatti-identiteetistään, koska ammatti-identiteetin käsitteen uskoin vastaajille epäselvemmäksi kuin roolin.
  •  Kyselyssä käytetty erilaisia termejä rooleille.
  • Ammatti-identiteettiä ja sen muuttumista kuvailee mielestäni hyvin se, mitenidentiteetti näyttäytyy suhteessa työntekijän ydintehtävääntai ulkopuolisiin henkilöihin esimerkiksi asiakkaisiin.
  • Tulkintaa tukee vahvasti myös laadullinen aineisto: vastauksissa ja kirjoitelmissa keskeistä oli...
  • Muista kommentoida tuloksia. Ilmeisesti vain ihminen, jolla olihyvin vahva myyntiorientaatio, kutsuisi itseään myyntitykiksi.
  •  Näitä tuloksia tulkitessa on hyvä huomata, että ihminen voi sanoa näkevän-sä itsensä myös sellaisena, millainen tämähaluaisi olla tai tämän pitäisi jossakin tilanteessa olla.
  •  Vakuutusyhtiökohtaisia eroja on etenkinsiinä, kokevatko vastaajat itsensä vakuutusalan vai finanssialan työntekijöiksi.
  •  Saatujen vastausten pohjalta tein lisäksi eksploratiivisen faktorianalyysin. >> Faktorit ja analyysi
  •  Analysoidaan myös faktoreiden sisällä olevat piirteet, työkaveri, asiantuntija... 
  • kansainvälisyys, näkyykö ollenkaan suomalaisessa konsernissa?
  •  Tutkimukseni tuloksia olisi ollut mielenkiintoistaverrata muihin tutkimuksiin vakuutustyön ammatti-identiteeteistä,mutta niitä en löytänyt. Lähin löydetty tieto oli se, että henkivakuutusyhtiössä Singaporessa työnantaja toivoivakuutusedustajan olevan: omaisuuden suunnittelija, rahoituskonsultti, yrittäjä, uskottu ja elinikäinen ystävä.
  •  Vakuutustyötä melko lähellä on Sini Jämsenin pro gradututkielma (2004) puhelinpalveluneuvojista pankissa.
  •  Sosiaali- ja terveysministeriön (2000) teet-tämässä kyselytutkimuksessa nuoret sairaalassa työskentelevät lääkärit kokivat myös olevansa eniten työryhmän jäseniä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti